Det sker oftere end du tror.

Hvis du pludselig modtager et hav af reklamer i din indbakke, modtager pakker du ikke har bestilt, eller opdager at der bliver trukket penge på din konto, så er du sandsynligvis røget i en abonnementsfælde.

Som 1000 vis af andre, har du måske på Facebook eller et andet socialt medie deltaget i en konkurrence eller udfyldt et spørgeskema, hvor du er blevet lovet en gave eller et kampagnetilbud?

Det hele virkede troværdigt, det gik lidt stærkt og du så ikke betingelserne med småt, om at du samtidig har accepteret at modtage reklamer, eller at velkomstgaven, prøvepakken eller prøveperioden reelt dækkede over tilmelding til et abonnement.

Hvordan beskytter man sig?

Inden du deltager i en konkurrence, bestiller en prøvepakke eller sige ja tak til et godt tilbud, så tjek, hvem afsenderen er, og hvad du reelt siger ja til. Det kan være godt gemt, at du fx tegner et abonnement eller siger ja til reklamer.

Selvom det tilsyneladende er et stort og velkendt firma, der står bag en konkurrence eller et tilbud, så tjek det alligevel. Find firmaets hjemmeside fx på google, og se om de skriver noget om en konkurrence eller et tilbud der.

Det tager kun 2 minutter, men de er givet godt ud!

Pas på dine personlige oplysninger, for de er eftertragtede og penge værd!

  • Din e-mailadresse: Når du oplyser din e-mailadresse, giver du modtageren mulighed for at sende dig e-mails, fx med reklamer.
  • Din fysiske adresse: Når du oplyser din fysiske adresse, giver du modtageren mulighed for at sende dig pakker, breve og regninger.
  • Dine interesser: Når du oplyser om dine interesser, fx i et spørgeskema, giver du modtageren mulighed for at sende dig målerettede reklamer om netop dine interesser.
  • Dine betalingskortoplysninger: Når du oplyser dine betalingskortoplysninger, fx for at betale et mindre beløb til forsendelse af en prøvepakke, velkomstgave eller lignende, giver du modtageren mulighed for at trække penge fra din konto igen og igen.

Hjælp, hvordan kommer jeg ud af fælden?

Hvis du får en opkrævning fra et firma, eller der bliver trukket betaling fra din konto, skal du straks reagere, hvis du ikke mener, at du skal betale. Og gør det altid skriftligt.

Du kan sende en mail eller et brev. Husk at tage en kopi af alt, du sender. Hvis firmaet ikke reagerer på dine mails eller breve, så send et anbefalet brev.

Kontakt altid firmaet først, hvis du bliver opkrævet betaling for noget, du ikke har bestilt, eller der uden dit vidende bliver trukket penge på din konto. Det er firmaet, der skal dokumentere, at du har indgået den aftale, de opkræver betaling for.

Vær opmærksom på, at du har 14 dages fortrydelsesret, når abonnementet er indgået over nettet. Meddel firmaet, at du ønsker at benytte dig af din fortrydelsesret.

Kontakt din bank, hvis der bliver hævet på din konto og du og firmaet ikke blive enige. Er der trukket et beløb ud over det beløb, du har accepteret at betale for at få varen tilsendt, skal banken tilbageføre dine penge. Vil banken ikke det, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet.